fredag 25. mars 2011

Saltfjellet

Etter en lang togtur fra Trondheim til Mo i Rana, intens leting etter Maggot (som de var utsolgt for i hele Rana) og skyss fra behjelbelige kjentfolk møtte jeg endelig Andreas og Torstein på Bolna. Det var veldig godt å se igjen Andreas igjen og gleder meg veldig til å være med på etappen over Saltfjellet:)

Fra Bolna gikk vi i strålende vær og supert føre til Krukkistua. Gutta hadde nesten bare hatt dårlig være siden sist jeg var med, så jeg ble med på rett tidspunkt igjen. På veien passerte vi Polarsirkelen som ikke var stort mer enn et skilt, men et bevis på at ekspedisjonen er på god vei:)


Krukkistua viste seg å være satt opp veldig nylig, så tror vi må ha være noen av de først til å bruke hytta. Den hadde til og med badstu som Andreas var ivrig etter å fyre opp. Så ble litt svetteing i badstua og snøbading.

Dagen etter gikk vi en kort etappe til Saltfjellsstua, fortsatt i fantastisk vær. Siden vi kom frem tidlig ble det tid til isfisking på Bjøllåvatnet. Møtte noen andre isfiskere på isen som hadde fått endel fisk, så vi hadde store forhåpninger om røya til middag. Resultatet etter noen kalde timer på isen (begynte å blåse opp) var heller skuffende. Tre små røyer var ikke helt det vi hadde håpet på.. Men ble til en liten middag:)

Kokken i aksjon:)

Andreas og Torstein hadde lagt opp til en ekstra dag på Saltfjellshytta, og planen var egentlig at jeg og Torstein skulle på en topp mens fiskeentusiasten Andreas skulle forsøke seg på røya igjen. Desverre hadde været skiftet til stivkulig så toppturen måtte avlyses og det ble en heller kjørlig og kort dag på isen.

Videre gikk ferden til Lønsdal og jeg måtte desverre ta toget tilbake til Trondheim igjen. Takk for en strålende tur og god tur videre:) Håper det ikke tar så lang tid før dere når Nordkapp.

Hilsen Marte:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar